wolken 1

Pagina top navigatie elementen

Wolken bekijken en schilderen: confrontatie

Transcript

LEERKRACHT: Ik dacht als kind altijd dat je lekker kon liggen op een wolk. Gwen, wat is een wolk precies?
LEERLING: Dat is eigenlijk gewoon vocht en water.
LEERKRACHT: En hoe komt het dan dat het zo eh wittig en zo eh eruit ziet alsof je erop kan liggen?
LEERLING: Weet ik niet meer.
LEERKRACHT: Nee he dat is ook lastig om uit te leggen he. Sienke?
LEERLING: Eh ja je hebt zo’n klein watertje, en dan gaat ie nog door naar de meer, en eh dan (…)
LEERKRACHT: Ja het water verdampt he, het wordt warm, de damp gaat omhoog, en dat condenseert dan weer, net als het water op de bril vanmorgen van jou he? En dan wordt het weer water, gaat het weer regenen, valt het weer op de grond… en dan krijg je een waterkringloop.
LEERLING: Nee nee!
LEERKRACHT Oh dat wou jij zeggen, en met zijn allen: dan krijg je?
LEERLING: Een waterkringloop.
LEERKRACHT: Een waterkringloop heel goed. Oke, luister even goed wat ik ga doen met het schilderen. Even goed luisteren.

Wat zie ik hier?

  • School: Basisschool Het Startblok
  • Groep: 4
  • Les: Het weer
  • In het kader van een project over het weer, gaan de kinderen van groep 4 samen met de leerkracht naar buiten om wolken te observeren. Ze bespreken welke type wolken er allemaal zijn: een vederwolk, een schapenwolk, een mooi-weer-wolk, een regenwolk, een stapelwolk. De leerlingen krijgen vervolgens de opdracht om één van de wolktypes te schilderen.

Wat doet de leerkracht?

De klas is al een aantal dagen bezig met een project over het weer. Er is al eerder gesproken over wat wolken zijn, en welke rol ze spelen in het weer. Ook is er gesproken over de waterkringloop. In dit fragment vraagt de leerkracht de leerlingen wat wolken ook al weer zijn, als introductie op de activiteit. Wolken zijn abstract, je kunt ze niet aanraken. De waterkringloop is ook abstract. Toch kunnen de leerlingen van groep 4 hier al goed over vertellen.

lesfasen